4. Els issís de Noiatemps

A la ciutat de Noiatemps hi viuen uns personatges molt peculiars, els issís, que desperten l’ansietat dels seus habitants. La Carla, una psicòloga aventurera, els vol conèixer i descobreix el seu secret per mantenir-los a ratlla.

Un conte que ens parla de l’ansietat i de com regular-la, i ens descobreix una nova emoció, relacionada amb el canvi climàtic: l’eco ansietat.

Un conte que ens convida a treballar l’ODS3 per a una Salut i benestar i l’ODS13 d'Acció climàtica.

PROPOSTA 1: el benestar emocional és clau per a la salut física i mental de les persones i és important saber-lo identificar i promocionar.

1- Feu un llistat d'emocions tan llarg com us sigui possible i després separeu-les segons si us connecten amb el benestar o amb el malestar. Tingues present deixar clar que no hi ha emocions bones ni dolentes, que totes tenen la seva funció encara que n'hi hagi que ens fan sentir bé i d'altres malament.

2- Pareu atenció en aquelles emocions relacionades amb el benestar: recordeu moments en què les heu sentides i penseu en els motius, com us fan sentir per dins i com les expresseu. 

3- Penseu en quines actituds i accions faciliten el benestar dels companys i companyes i generen un bon ambient a l'aula i prepareu un llistat de compromisos individuals i del grup, unes normes que afavoreixin el benestar de tothom.

PROPOSTA 2: l'ansietat i l'ecoansietat són dues emocions que cal aprendre a regular i un problema important de salud mental que també té efectes sobre la salut física.

1. L'ansietat és una emoció que apareix quan es té "por al que pugui passar", per tant, té a veure amb el futur, amb la incertesa. Hi ha emocions que ens ajuden a compensar-la, com la confiança, l'esperança, la relaxació o l'agraïment.

2. Compartiu en quins moments sentiu ansietat (o també ecoansietat), com la sentiu per dins, com actueu quan la sentiu i si hi ha alguna cosa que us ajudi a regular-la. Recorda'ls que com totes, l'ansietat té la seva funció, que és preparar-nos per actuar davant d'un perill o dificultat i que perquè la pugui fer, cal que la seva intensitat sigui la justa. Si no és així, ens pot bloquejar o paral·litzar. Podeu pensar en moments en què us ha passat.

3. Exploreu formes de provocar emocions que ens ajuden a compensar-la per entrenar-les i utilitzar-les en moments que us faci falta. Per exemple: tècniques de respiració i de relaxació, motius d'agraïment, experiències positives enfront del canvi climàtic que ens inspirin esperança o confiança en l'espècie humana...

Per entendre millor l'ecoansietat et pot ajudar veure un d'aquests vídeos: 

- Què és l'ecoansietat? : explicació que en fa Enric Pol, catedràtic de psicologia social i ambiental de la UB i que la relaciona amb la forma de parlar del canvi climàtic dels mitjans de comunicació.

- Institut de l'estrès: Ecoansietat : explicació que en fa Maria del Tura Bovet (directora de l'Institut de l'estès) i l'experiència d'una noia que la pateix i com ha après a regular-la amb l'ajuda d'una psicòloga.

Trobareu més informació sobre l'ODS i propostes a la pàgina web de Gencat i en aquest vídeo: 


PROPOSTA 2: l'origen de l'ecoansietat és en el canvi climàtic i precisament, fer-hi alguna cosa és el que ens permet mantenir-la sota control. 
Què podeu fer, vosaltres per aturar-lo?

1. Indagueu sobre què provoca o accelera el canvi climàtic que ja estem vivint i feu-ne un llistat.

2. Després d'una pluja d'idees de propostes concretes i petits canvis que ens ajuden a frenar-lo, escolliu-ne un de forma democràtica que sigui viable posar-lo en pràctica.

3. Elaboreu un llistat de pautes a seguir i preneu el compromís de dur-les a la pràctica en el vostre dia a dia a casa i a l'escola. 

4. Feu-ne difusió i promoció als altres cursos i també entre les famílies del centre perquè sigui més eficaç.

5. Doneu a conèixer la vostra acció a les xarxes socials per arribar més lluny encara.

6. Com us fa sentir, sentir-vos part de la solució?

Trobareu més informació sobre l'ODS i propostes a la pàgina web de Gencat i en aquest vídeo: 


Competències emocionals que es treballen en el conte:

Consciència i regulació emocionals: la protagonista d'aquesta història és una de les emocions relacionades amb la salut i el benestar de les persones, l'ansietat i la seva variant, relacionada amb el canvi climàtic: l'ecoansietat. S'hi parla tant d'aspectes que ens permeten prendre'n consciència i també d'estratègies per regular-la.

Autonomia emocional: en aquest conte s’hi veuen reflectides diferents competències presents en l’autonomia emocional, com són la responsabilitat o l'esperit crític.

Competència Social: per tenir cura del benestar dels altres, les habilitats socials són clau: saber escoltar, compartir les emocions, tenir la capacitat de gestionar situacions emocionals, el comportament prosocial o el respecte per a la resta.

Habilitats per a la vida i el benestar: també ens permet treballar competències com el saber fixar objectius adaptatius, la presa de decisions i, especialment, tot allò què té a veure amb una  ciutadania activa, participativa, crítica, responsable i compromesa.
Podeu descarregar aquest conte i els altres del concurs de la seva web a la Fundació Antigues Caixes Catalenes.
Moltes gràcies! 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada