2. El Tivolet es queda sec


De cop i volta, l’aigua deixa de córrer pel riu Tivolet i tampoc en surt de la font ni de les aixetes. Algú ha construït una presa i ha deixat el Tivolet ben sec. Es pot comprar un riu, i vendre la seva aigua? 

Un conte per treballar ODS 6: Garantir la disponibilitat i una gestió sostenible de l'aigua, i el sanejament per a totes les persones.

PROPOSTA:
1. Conèixer els diferents camins que segueix l'aigua fins a arribar a les nostres aixetes i tots els usos que se'n fa (industrials, agraris, domèstics, etc.) fa més fàcil que tinguem cura de no malgastar-la. Per això, us convidem a investigar una mica més sobre els sistemes de captació, l'origen de l'aigua que bevem, els efectes col·laterals de la construcció de preses...
A la pàgina web de l'Agència Catalana de l'Aigua hi trobareu molta informació interessant. 
També podeu buscar resposta a les següents preguntes i formular-ne de noves:
- Quants embassaments hi ha a Catalunya? 
- Com s'omplen i qui utilitza i per què, la seva aigua? 
- Quines conseqüències tenen els embassaments pel riu, la seva fauna i per a les persones?
- Hi ha altres fórmules d'aconseguir aigua potable?

Us convido a descobrir organitzacions com la Plataforma en defensa de l'Ebre, l'Observatori de l'aigua de Terrassa, entre d'altres, que es dediquen a protegir i a lluitar el dret a l'aigua de les persones.

2. També podeu fer un càlcul de l'aigua que es consumeix a casa i els seus diferents usos:

- Quants gots d'aigua bevem en un dia? I això, quants litres són al llarg d'una setmana, d'un mes, d'un any?
- Quants litres d'aigua utilitza la teva família per cuinar? (per netejar els aliments, bullir-los, etc)
- Quants litres d'aigua utilitza la teva família per netejar? (rentavaixelles, rentadora, per fregar, etc)
- Quanta aigua utilitzeu per rentar-vos? (les mans, la dutxa, banyera...)

Un cop fet els càlculs, podeu fer un mural amb els diferents usos domèstics i el seu consum. Valoreu si teniu manera de reduir-ne el consum i preneu el compromís de fer-ho.

Trobareu més informació i propostes a la pàgina web de Gencat i en aquest vídeo: 


Competències emocionals que es treballen en el conte:

Autonomia emocional: en aquest conte s’hi veuen reflectides diferents competències presents en l’autonomia emocional, com són l'automotivació la responsabilitat o l'esperit crític.

Competència Social: l'ús sostenible de l'aigua és responsabilitat de tothom, i per això cal desenvolupar un comportament prosocial i de cooperació. 

 

Habilitats per a la vida i el benestar: també ens permet treballar competències com saber fixar objectius adaptatius, la presa de decisions i, especialment, tot allò que té a veure amb una  ciutadania activa, participativa, crítica, responsable i compromesa.


Podeu descarregar aquest conte i els altres del concurs de la seva web a la Fundació Antigues Caixes Catalanes.

Moltes gràcies! 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada