Recursos per treballar a l'aula a partir de 6 contes d'Educació Emocional enfocats en la sostenibilitat, escrits per Júlia Prunés, per la 44a Edició del Concurs BBVA de Dibuix Escolar, organitzat per Fundació d'Antigues Caixes Catalanes.
A Vilasoleia de dalt hi feia tanta calor que només es podia sortir al carrer de nit. Però un dia les plantes hi van dir la seva i tot va començar a canviar.
Un conte per treballar l’ODS 11: Aconseguir que les ciutats i els assentaments humans siguin inclusius, segurs, resilients i sostenibles, i l’ODS 13: Adoptar mesures urgents per combatre el canvi climàtic i els seus efectes.
PROPOSTES:
Cada vegada hi ha més estudis que demostren que la vegetació redueix les temperatures altes a les ciutats, sobretot quan es troba a les cobertes i a les parets dels edificis. Un dels ODS és preparar els pobles i les ciutats per suportar els efectes del canvi climàtic. En aquest conte se n'explica un que, en part, està a les nostres mans. Us convido a investigar una mica més sobre el tema de les "ciutats verdes" i a parlar-ne amb l'alumnat.
Per fer que la vostra escola sigui una mica més verda i les vostres cases, també, podeu:
1. Investigueu quines plantes s'adapten millor al clima d'allà on viviu i són més fàcils de cuidar i de plantar. Les que es planten per esqueix, per exemple, o es poden plantar de llavors faran que el pressupost sigui molt reduït.
2. Estudieu a quins espais del vostre centre i de casa vostra, hi podeu posar plantes i si cal crear algun sistema per posar-les (jardineres, subjecció per penjar-les en una paret, punt d'aigua proper i sistema de regadiu, etc.) i planifiqueu la preparació de l'espai.
3. Aneu omplint els espais que heu acordat, de plantes.
4. Comproveu si hi ha diferències de temperatura als espais on teniu plantes o arbres i els que no. També podeu fer un "abans i un després" per comprovar-ne els efectes.
Cada vegada hi ha més onades de calor com la que surt en el conte, i diuen que continuaran augmentant i es faran més llargues. Prendre consciència del canvi climàtic i de tot allò que l'està provocant, és el primer pas per fer-hi alguna cosa per aturar-lo.
1. Observeu els canvis dels últims temps: augment de temperatures, onades de calor, sequera... podeu implicar-hi a les famílies que poden explicar, per exemple, com recorden el clima de fa 20, 30, 40 anys enrere.
2. Penseu en quines coses, per petites que siguin, podem fer per combatre'l, escolliu-ne una que sigui senzilla de seguir i porteu-la a terme durant tot el curs.
Trobareu més informació i propostes a la pàgina web de Gencat i en aquests vídeos:
Autonomia emocional:en aquest conte s’hi veuen reflectides diferents competències presents en l’autonomia emocional, com són l'automotivació o la responsabilitat.
Competència Social: imprescindible per a la vida en comunitat i pel treball en equip, hi trobem microcompetències com la comunicació expressiva i receptiva, el comportament prosocial i de cooperació o el respecte per a la resta.
Habilitats per a la vida i el benestar: també ens permet treballar competències com saber fixar objectius adaptatius, la presa de decisions i, especialment, tot allò que té a veure amb una ciutadania activa, participativa, crítica, responsable i compromesa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada