6. El triangle del foc


"Sé què és llevar-se cada dia i
tenir por d'anar a l'escola."
Lolita Bosch  

A través d’una metàfora, es presenten els tres elements necessaris perquè es produeixi i es mantingui l’assetjament escolar o bullying: l’agressor, la víctima i els observadors i s’hi descriuen algunes bases de la violència.

L’Albert, el tutor de 6è, ha convidat una parella de bombers molt especials, la Mariona i el Javi, que els explicaran que, per provocar un incendi fan falta 3 elements: una font d’escalfor, material combustible i l’oxigen de l’aire, se’n diu “El triangle del foc”. Un dia, van descobrir que el bullying també té el seu triangle i, des d’aleshores, es dediquen a prevenir-lo i apagar-lo. D’aquella trobada, neix un petit equip de bombers i bomberes que treballaran a favor de la pau i del respecte a l’escola.


 Competències emocionals que es treballen en aquest conte:  
· Consciència i regulació emocionals: darrere de qualsevol acció , hi ha una emoció, reconèixer-les és el primer pas per tal de poder-les regular. L'empatia també forma part d'aquesta competència i, és fonamental per prevenir la violència i perquè qui n'és testimoni, intervingui d'una manera o d'una altra.
· Autonomia emocional: tant pel què fa a l'agressor/a com a la víctima i també, als i les observadors/es, aquesta competència és fonamental. Gaudir d'una autoestima saludable i d'una autoeficàcia emocional és clau per tal de prevenir-lo, per superar-lo i també, per recuperar-se. Fomentar una actitud responsable i la capacitat d'avaluar críticament els missatges socials, culturals i dels mitjans relatius a normes socials i comportaments personals és important a l'hora d'identificar la violència cultural i prevenir casos de Bullying i també és clau per tal que l'entorn immediat s'impliqui i intervingui quan n'és testimoni en comptes de convertir-se en còmplice.
· Competència social: un bon domini de les habilitats socials i de la comunicació assertiva i emocional, afavoreixen relacions fonamentades en el respecte mutu. Un comportament pro social i de cooperació i la capacitat per gestionar situacions emocionals en un context social, són imprescindibles per prevenir i per "ofegar" l'assetjament des del poder del grup.
· Habilitats per a la vida i el benestar: per prevenir i actuar sobre el bullying, cal ser capaç de prendre decisions i participar de forma activa, crítica, responsable i compromesa amb el nostre entorn social. Cal capacitar a les persones per tal que identifiquin la necessitat de suport i d'assistència i puguin accedir als recursos disponibles més apropiats, tant  l'agressor, que necessita ajuda per reconduir la seva actitud, com la víctima i també, aquells i aquelles que en són testimonis.

Properament, el podreu trobar al llibre de la col·lecció de contes per sentir i per pensar, "La clau de la llibertat i altres contes per sentir i per pensar" que publica LluNNa Edicions
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada