l’alegria de guanyar durant una cursa, i s’adonen que amb el seu exemple i l’essència d’aquesta paraula, poden canviar el món perquè sigui més just per a tothom.
1. Feu un llistat amb l'alumnat, d'aquelles necessitats i serveis bàsics per a la vida que tenen un cost econòmic: habitatge, aigua, electricitat, gas, alimentació...
2. Feu un càlcul aproximat del cost de la vida a partir de les despeses reals de les famílies de la classe. Per respectar la seva privacitat, feu diferents grups i que cadascun es cuidi d'una despesa diferent. Feu la mitja a partir de les dades facilitades a casa: lloguers/hipoteques, rebuts, tiquets de compra, etc.
3. Un cop fets els càlculs, que cada grup comparteixi el resultat amb la resta i sumeu-los tots.
4. Penseu en quines altres despeses s'hi podrien afegir com l'oci, l'educació (sortides, material, etc.) transport...
5. Parleu sobre quin efecte té, tot plegat, sobre les vides de les persones (feina, prioritats, estalvi, etc.) i què passa quan no es guanyen prou diners per pagar-ho tot.
5. Penseu en solucions creatives per posar fi a la pobresa i si alguna es podria posar en marxa a l'escola.
PROPOSTA 2:
1. Organitzeu una o més sessions de "jocs cooperatius" i comenteu la relació que tenen amb la cursa que surt al conte.
2. Penseu en solucions cooperatives per combatre la pobresa i la fam en el món.
3. Amb els més grans, podeu reflexionar sobre la relació que hi ha entre la pobresa i la pau i la no-violència, pensant en l'ODS16.
Trobareu més informació i propostes a la pàgina web de Gencat i en aquest vídeo:
ODS1: Fi de la pobresa
Competències emocionals que es treballen en el conte:
Autonomia emocional: en aquest conte s’hi veuen reflectides diferents competències presents en l’autonomia emocional, com són l'automotivació la responsabilitat o l'esperit crític.
Competència Social: el final de la cursa té a veure amb el comportament prosocial i de cooperació dels i les protagonistes, un element clau, especialment per a l'ODS16 i també, per l'ODS1.
Habilitats per a la vida i el benestar: també ens permet treballar competències com saber fixar objectius adaptatius, la presa de decisions i, especialment, tot allò que té a veure amb una ciutadania activa, participativa, crítica, responsable i compromesa.
Podeu descarregar aquest conte i els altres del concurs de la seva web a la Fundació Antigues Caixes Catalanes.
Moltes gràcies!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada