3.Rescatem els coales

Després d’una setmana lluitant contra les flames de l’incendi d’un bosc d’Austràlia, una bombera rescata en Sweet, un petit coala, que hauran de cuidar mentre no trobin a la seva mare.

Un conte que ens transporta en un altre continent i ens parla d’una de les conseqüències de l’escalfament del planeta: els incendis forestals i del perill d’extinció d’algunes espècies.

Un conte que ens convida a treballar l’ODS15 de Vida d'ecosistemes terrestres.

PROPOSTA:
Descobriu un dels ecosistemes terrestres que tenim més a l'abast: el bosc mediterrani. Observeu-ne els aspectes clau que n'asseguren l'equilibri i els reptes i dificultats que el posen en joc, com per exemple els incendis forestals. 

1. Feu un llistat dels éssers vius que viuen en un dels nostres boscos i classifiqueu-los, per exemple segons si formen part de la flora o la fauna (adaptat segons el curs, és clar): arbres, arbustos i altres plantes, insectes i altres animals petits, amfibis, rèptils, aus, mamífers...
2. Identifiqueu quina relació tenen entre si, per exemple: els pins pinyoners són una font d'alimentació, per exemple, dels esquirols, i també representen refugi i protecció per altres animals i plantes. 
3. Podeu investigar les diferents cadenes tròfiques que s'hi reprodueixen i representar-les amb dibuixos o esquemes.
4. Podeu indagar quines situacions provoquen desequilibris de l'ecosistema, per exemple, si desapareix algun depredador (com va passar amb els llops), si la sequera fa que no es produeixin prou fruits, si algun animal es reprodueix massa, si hi entra una espècie no autòctona com per exemple l'aparició de tortugues americanes alliberades per persones que les tenien a casa... o, per un incendi, com passa en el conte.
5. Investigueu sobre quins efectes tenen les accions i actituds dels humans en l'equilibri dels boscos: quan hi entrem per fer excursions, si hi deixem les nostres deixalles, el pas d'infraestructures com els cables d'alta tensió, la caça, etc.
6. Busqueu informació sobre les organitzacions que en tenen cura i lluiten per protegir els boscos i què és el que fan. Penseu com hi podeu col·laborar o què podeu fer a petita escala per tenir cura dels boscos que ens envolten. Per exemple, quan hi aneu d'excursió, i feu-ne un mural o uns tips per penjar a internet.

Trobareu més informació i propostes a la pàgina web de Gencat i en aquest vídeo: 


Competències emocionals que es treballen en el conte:

Autonomia emocional: en aquest conte s’hi veuen reflectides diferents competències presents en l’autonomia emocional, com són l'automotivació la responsabilitat o l'esperit crític.

Competència Social: l'empatia i el comportament prosocial ens empenyen a dur a terme accions en favor dels altres, sense necessitat que ens ho hagin demanat,  quan s'hi suma la capacitat de cooperar i treballar en equip, podem arribar molt més enllà, com es demostra en aquest conte, que vol visibilitzar la gran tasca que fan les organitzacions.

 

Habilitats per a la vida i el benestar: també ens permet treballar competències com el saber fixar objectius adaptatius, la presa de decisions i, especialment, tot allò què té a veure amb una  ciutadania activa, participativa, crítica, responsable i compromesa.


Podeu descarregar aquest conte i els altres del concurs de la seva web a la Fundació Antigues Caixes Catalenes.

Moltes gràcies! 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada