Una guineu voladora de Madagascar té un accident i es fa mal en una ala. Lèmurs de totes les espècies i altres animalons de la part baixa del bosc la cuiden i la protegeixen del fossa, el depredador més gran i temut de l’illa. En aquest procés, descobrirà els seus privilegis i prendrà consciència de les desigualtats que governen el bosc.
Un conte per treballar l'ODS10, Reducció de les desigualtats, els privilegis, i la conducta prosocial i l'altruisme.
1. Un pas endavant (dinàmica amb els personatges del conte):
· Assigna un animal a cada infant aleatòriament.
- Col·loca els infants en un costat d'un espai lliure d’obstacles (gimnàs, pati, passadís).
- Planteja situacions i demana que facin un pas endavant si l’animal que representen té aquella capacitat. Per exemple: “Si estic en perill em puc enfilar als arbres”, “puc fugir volant”, “puc recórrer grans distàncies per trobar menjar”, “tinc urpes per defensar-me i atacar”, etc.
- També pots introduir la variable “un pas enrere” amb dificultats o limitacions: Exemples: “Si em cauen totes les dents”, “Si em faig mal en una ala”, “si no hi puc sentir”, “si em trenco una pota”.
- Després de diverses rondes, comenta amb el grup: Quins animals ho tenen més fàcil per sobreviure a l'illa de Madagascar? En Punxetes és un d'ells?
- Busqueu paral·lelismes a la vida real, per exemple: a l'escola, al poble o a la ciutat on viviu, en el món (diferents països i contextos...)
- Ajuda’ls a pensar en possibles solucions per reduir o neutralitzar les desigualtats.
- Col·loca els infants en un costat d'un espai lliure d’obstacles (gimnàs, pati, passadís).
- Planteja situacions i demana que facin un pas endavant si l’animal que representen té aquella capacitat. Per exemple: “Si estic en perill em puc enfilar als arbres”, “puc fugir volant”, “puc recórrer grans distàncies per trobar menjar”, “tinc urpes per defensar-me i atacar”, etc.
- També pots introduir la variable “un pas enrere” amb dificultats o limitacions: Exemples: “Si em cauen totes les dents”, “Si em faig mal en una ala”, “si no hi puc sentir”, “si em trenco una pota”.
- Després de diverses rondes, comenta amb el grup: Quins animals ho tenen més fàcil per sobreviure a l'illa de Madagascar? En Punxetes és un d'ells?
- Busqueu paral·lelismes a la vida real, per exemple: a l'escola, al poble o a la ciutat on viviu, en el món (diferents països i contextos...)
- Ajuda’ls a pensar en possibles solucions per reduir o neutralitzar les desigualtats.
2. El dau de les oportunitats:- Fes grups de 4 o 5 infants.
- Planteja un repte o activitat creativa que hauran de realitzar, per exemple: un mural, una obra d'art, una maqueta...
- Mostra'ls tot de materials disponibles: colors, retoladors, llapis, goma d’esborrar, maquineta de fer punta, pintures, fulls de paper, retalls de revista, cola, etc.
- Abans de començar, cada grup llença dos daus i haurà de posar-se d’acord per escollir el material que podrà utilitzar, segons el número que li hagi sortit. Ex.: si surt un 4, podrien agafar un full de paper, un llapis i dos colors.
- Dona'ls un temps per elaborar la seva obra d'art.
- Cada grup mostra el resultat a la resta i comparteix què els ha suposat el número que els ha tocat, tant a l’hora de decidir els materials com de fer l’activitat.
- Busqueu paral·lelismes amb la vida real, on es donin situacions semblants i reflexioneu al voltant de les possibles solucions.
- T'animes a repetir la dinàmica? Però aquesta vegada animant els grups a compartir els seus materials amb la resta, renunciant als privilegis que els han vingut donats.
En aquest vídeo es parla de l'ODS10 i es proposa una activitat per parlar de les persones sense sostre:
- Fes grups de 4 o 5 infants.
- Planteja un repte o activitat creativa que hauran de realitzar, per exemple: un mural, una obra d'art, una maqueta...
- Mostra'ls tot de materials disponibles: colors, retoladors, llapis, goma d’esborrar, maquineta de fer punta, pintures, fulls de paper, retalls de revista, cola, etc.
- Abans de començar, cada grup llença dos daus i haurà de posar-se d’acord per escollir el material que podrà utilitzar, segons el número que li hagi sortit. Ex.: si surt un 4, podrien agafar un full de paper, un llapis i dos colors.
- Dona'ls un temps per elaborar la seva obra d'art.
- Cada grup mostra el resultat a la resta i comparteix què els ha suposat el número que els ha tocat, tant a l’hora de decidir els materials com de fer l’activitat.
- Busqueu paral·lelismes amb la vida real, on es donin situacions semblants i reflexioneu al voltant de les possibles solucions.
- T'animes a repetir la dinàmica? Però aquesta vegada animant els grups a compartir els seus materials amb la resta, renunciant als privilegis que els han vingut donats.
Podeu descarregar aquest conte i els altres del concurs de la seva web a la Fundació Antigues Caixes Catalanes.


Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada