El Rossinyol del vent

L'aerogenerador que han plantat dalt del turó, es creu el més important del món perquè és el primer que no pertany a una empresa energètica, sinó a la gent d'un poble, i això el fa especial. Un bon dia, els molins de vent del seu voltant li fan saber que, tot i que és únic, no és l'únic, de fet, una mica com tothom.


Un conte sobre energia eòlica i sobirania energètica que convida a treballar l'ODS7 d'energia neta i assequible, el sentiment de pertinença i la supèrbia

El conte està inspirat en un projecte molt interessant del qual n'hi ha un documental on s'explica la història de l'us d'energia eòlica i l'origen dels molins de vent, que pots veure aquí.


PROPOSTES PER FER A L'AULA:

Coneguem l'energia eòlica:
L’energia del vent s’aprofita des de molt abans de l’electricitat. Feu una pluja d’idees i un llistat de tot el que pot moure el vent: un estel, un vaixell de vela, el parapent, l’ala delta, un globus aerostàtic… i, és clar, els molins de vent i els aerogeneradors moderns.
Els molins de vent poden tenir formes i funcions diverses: moldre farina, produir oli, bombar aigua… En podeu fer un mural o un catàleg en grups.

Fem un molinet:
Cada infant construeix i decora el seu molinet de vent.
  • Observeu com funciona bufant des de diferents angles.
  • Proveu-lo en espais i moments diversos del dia.
  • Experimenteu: què passa si afegiu pes a una sola aspa, o si canvieu la mida de les pales?
El conte, a part de parlar-nos de molins i d'energia eòlica, també tracta

Cercle de paraula:
Ser únic o única, no implica ser l'únic o la única, ni ser millor que els altres. Això és el que descobreix l'aerogenerador del conte.
Partint d'aquesta conclusió, pots fer un cercle de paraula amb el teu alumnat per parlar-ne:
  • Seieu en cercle.
  • Escolliu un objecte per parlar i explica el funcionament:
    • Només podrà parlar qui tingui l'objecte a les mans.
    • L'objecte no ens obliga a parlar, si no tenim res a dir el passem al següent.
    • La resta del grup escolta en silenci, atenció i respecte.
  • Feu dues rondes de paraula fent circular l'objecte per parlar en el sentit de les agulles del rellotge perquè pugui parlar tothom (les persones adultes també).
    • Què em fa únic o única?
    • I què em fa sentir part del grup?
  • Feu una tercera ronda per si algú vol afegir-hi alguna cosa.

En aquest vídeo es parla de l'ODS7 i es proposa una activitat per analitzar el consum d'energia que es consumeix i com aprendre a estalviar-la:


Podeu descarregar aquest conte i els altres del concurs de la seva web a la Fundació Antigues Caixes Catalanes.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada